Gdy już decyzja o założeniu własnej strony internetowej zostaje podjęta, pozostaje przed nami tylko wybór wykonawcy. Jak się jednak okazuje, nie jest to wcale takie proste, jakby się mogło wydawać. Oferty agencji interaktywnych zawierają często szereg niezrozumiałych elementów, a używane sformułowanie nie za wiele nam mówią. W takim przypadku pomocny może okazać się ten artykuł i lista elementów, na które należy zwrócić uwagę zamawiając stronę www. Zapewne nie jest ona wyczerpująca, niemniej jednak porusza szereg istotnych kwestii, które pozwolą lepiej zorientować się w temacie i podjąć właściwą decyzję. Zapraszamy do lektury !


1. Czy wykonawca przekazuje prawa autorskie do projektu strony ?


A. Często firmy wykonujące strony www nie wykonują indywidualnego projektu dla każdego klienta, tylko stosują szablony. Różnica jest taka, że w przypadku indywidualnego, dedykowanego projektu mamy gwarancję, że projekt naszej strony jest niepowtarzalny i nikt inny nie będzie miał dokładnie takiej samej strony www, gdy tymczasem szablon może być wykorzystany wielokrotnie na stronach kilku (kilkunastu, kilkudziesięciu - wszystko zależy od popularności szablonu) firm. Może zdarzyć się np. że dwie Kancelarie Prawne działające w tym samym mieście mają taką samą stronę, gdyż korzystają z jednego, tego samego szablonu. Na klienta nie są w tym wypadku przekazywane autorskie prawa majątkowe do strony i szablonu.

B. Innym przypadkiem może być sytuacja, w której wykonawca strony (niezależnie od tego czy stosuje szablon, czy wykonuje zindywidualizowany projekt) nie przekazuje w ogóle praw autorskich do projektu strony. W takim przypadku stosowany jest abonamentowy model rozliczeń - Klient uiszcza opłaty za określone przedziały czasu (może to być rok, pół roku). Z chwilą, gdy przestaje płacić, jego strona zostaje "zdjęta" z Internetu i nie ma możliwości przeniesienia jej na serwery innej firmy. Jest to wyjątkowo niekorzystny model rozliczeń. Często, w ramach "promocji" taką stronę można zrealizować za stosunkowo niewielką opłatę (niekiedy nawet za "0 złoty"). Po roku (lub po pół roku) okazuje się jednak, że trzeba zapłacić za przedłużenie strony 400 PLN, do tego za hosting strony i domenę i w sumie wychodzi nam opłata rzędu 700, 800 złoty rocznie (kwoty orientacyjne, przy założeniu że mówimy o prostej stronie wizytówce). Wszystko jeszcze jest w porządku, gdy firma stosująca ten model rozliczeń informuje o tym, w jawny sposób, swoich potencjalnych klientów. Praktyka jednak jest często taka, że produkt taki sprzedaje się jako pełnoprawną stronę internetową, a nie zorientowany Klient kupuje go z mylnym przekonaniem, że nabywa coś po okazyjnej cenie. W rzeczywistości "dzierżawi" on jedynie taką stronę, a nie nabywa jej na własność.

2. Czy nabywamy stronę statyczną czy też wyposażoną w system zarządzanie treścią (CMS) ?

Strona statyczna, na której nie ma zaimplementowanego systemu zarządzanie treścią (CMS), jest w dzisiejszych czasach ubogim i nie funkcjonalnym rozwiązaniem. Na takiej stronie wszelkie zmiany muszą być wprowadzane przez webmastera/osobę znającą język HTML i zdolną do edycji kodu strony. Klient w takiej sytuacji jest skazany na każdorazowe zlecanie jakichkolwiek, nawet drobnych, modyfikacji treści strony (np. zmiana numeru telefonu). To, po pierwsze, generuje dodatkowe koszty (nikt przecież za darmo tego robić nie będzie), a po drugi jest bardzo niewygodne ( bo trzeba zadzwonić, napisać maila, przekazać informacje - to jest koszt transakcyjny, który trzeba ponieść). Z tych powodów każda obecnie wykonywana strona powinna być wyposażona w system CMS, dzięki któremu Klient, nie posiadający odpowiedniej wiedzy technicznej, sam we własnym zakresie może dokonać zmian w treści. Edycja poszczególnych zakładek odbywa się tutaj najczęściej z pomocą wbudowanego edytora tekstu WYSIWYG, który jest funkcjonalnie zbliżony do każdego innego edytora treści np. programu MS Word.

3. Ile maksymalnie podstron/zakładek może zawierać zamawiana strona ?


Standardem dla małych stron są 3 czasem 5 zakładek. Każda kolejna, którą chcemy dodać jest dodatkowo płatna. Trzeba na to zwrócić uwagę, jeśli mamy więcej informacji, które chcemy zamieścić na stronie.

4. Czy oferta uwzględnia wykonanie takich elementów jak : formularz kontaktowy, mapę dojazdową, statystyki wyświetleń, galerię zdjęć, elementy flash (np. animowany baner) ? Czy wykonanie tych elementów jest "w cenie", czy trzeba za nie dodatkowo płacić?

Warto przed przystąpieniem do realizacji dokładnie przeanalizować swoje potrzeby i odnotować to, co chcemy zrealizować na naszej stronie. Im precyzyjniej sformułujemy zapytanie ofertowe, tym większą mamy gwarancję, że otrzymana wycena będzie pokrywała się z ostateczną, końcową opłatą za realizacje projektu. W innym przypadku można "skusić się" na atrakcyjną cenę, gdy tymczasem w trakcie realizacji okaże się, że za wszystkie elementy inne niż czysty tekst trzeba płacić dodatkowo i końcowa cena jest wielokrotnością tego, co widnieje na wycenie.

5. Czy oferta zawiera roczną opłatę za serwer i domenę ?

Jeśli nie zawiera - należy doliczyć ok 300 PLN (koszty utrzymania strony na stabilnym serwerze i rejestracja domeny).

6. Czy oferta zawiera założenie/utrzymywanie skrzynki pocztowej w firmowej domenie ?

Warto o to dopytać, bo często jest to rozwiązanie dodatkowo płatne.

7. Czy firma zapewnia pomoc techniczną ? Czy załatwia za nas wszystko od A do Z ? Czy przypomina o konieczności przedłużeń?

Często strony instalowane są "gdziekolwiek" - na tanich, zawodnych serwerach, na subdomenach. W razie problemów wykonawca zasłania się kiepskiej jakości hostingiem, za który on nie odpowiada, bo przecież postawił stronę na serwerze firmy zewnętrznej. Jeśli "wszystko" (strona, serwer, domena) jest zarządzane przez jedną firmę, mamy gwarancję, że jest ona odpowiedzialna za całokształt i nie ma możliwości zasłaniania się działaniami firm trzecich. Firma taka będzie nam przypominała o konieczności corocznego przedłużania domeny i serwera, na którym strona jest postawiona. W razie problemów technicznym wiadomo do kogo się zwrócić - jest to rozwiązanie najbardziej komfortowe dla Klienta.

8. Czy w oferowanej cenie zawierają się dodatkowe niestandardowe elementy/rozwiązania, które mogą okazać się nam przydatne ?

Przykładami mogą być tu: stworzenie tekstów na stronę (często Klient nie ma na to czasu i w efekcie realizacja strony przeciąga się), oferta darmowej kampanii reklamowej w wyszukiwarce/pozycjonowanie, komponent "strefy klienta", komponent "porad prawnych online" itp.